Předmět rozšiřuje matematické minimum potřebné ke zvládnutí základních kurzů fyziky. Je zaměřen především na užití různých matematických postupů ve fyzice, nikoli na rigorózně logickou výstavbu matematických struktur.
Cílem laboratorního cvičení je seznámit studenty s jednotlivými metodami měření, procvičit a ověřit teoretické znalosti konkrétních fyzikálních dějů, naučit se vyhodnocovat a zpracovávat měření. Posluchači jsou vedeni k tomu, aby pochopili princip daného fyzikálního jevu a znali způsoby jeho realizace. U každé laboratorní úlohy by měli rozebrat a porovnat možné metody měření a navrhnout optimální postup měření. Při vypracování protokolu studenti určují přesnost měřící metody a celkovou chybu měření.
Cílem laboratorního cvičení je seznámit studenty s jednotlivými metodami měření, procvičit a ověřit teoretické znalosti konkrétních fyzikálních dějů, naučit se vyhodnocovat a zpracovávat měření. Posluchači jsou vedeni k tomu, aby pochopili princip daného fyzikálního jevu a znali způsoby jeho realizace. U každé laboratorní úlohy by měli rozebrat a porovnat možné metody měření a navrhnout optimální postup měření. Při vypracování protokolu studenti určují přesnost měřící metody a celkovou chybu měření.
V průběhu přednášky budou studenti seznámeni s principy a možností využití základních mikroskopických metod a difrakčních metod pro strukturní a topologickou analýzu. V poslední části přednášek budou uvedeny metody analýzy zejména mechanických vlastností tenkých vrstev a povrchů. Přednáška je rozdělena na nejdůležitější techniky využívané k popisu morfologie, topografie, povrchů a k analýze krystalové struktury látek. Techniky jsou z velké části také prakticky demonstrovány na experimentálním zařízení pro zlepšení kvality výuky. Prakticky si studenti metody ověří v navazujících praktikách.